Ze zijn een hit in het uitgaansleven: jelloshots, shotjes sterke drank in gelei. Maar ze zijn lastig te maken. Een Amerikaanse ondernemer hoopt dat zijn jello-automaat een hit wordt bij horecabedrijven.
Shotjes brengen veel geld in het laatje bij clubs en feestkroegen. Shotjes in geleivorm zijn ook erg geliefd. Maar ze zijn bewerkelijk om te maken, en cafés lopen het risico dat ze nee moeten verkopen. Barpersoneel moet vóór de zaak open gaat de gelei maken, de sterke drank erdoor mixen, en een paar uurtjes wachten tot de boel is opgestijfd. Extra jelloshotjes maken gedurende de avond is geen optie.
3 miljoen dollar voor nicheproduct
Jeff Jetton zag hierin een gat in de markt, schrijft Bloomberg. De ondernemer (tot twee keer toe bedrijf begonnen en met succes verkocht) bedacht met ex-kroegbaas Tyler Williams een machine, die twintig jelloshotjes in tien minuten uitperst.
Maar aan dat nicheproduct zat wel een prijskaartje: 3 miljoen dollar aan onderzoek en ontwikkeling. Bovendien deden Jetton en Williams er drie jaar over om de machine te ontwikkelen. In maart willen ze de eerste machines gaan verkopen. Van hun startkapitaal is nog 1,2 miljoen dollar over, om het ding in de markt te zetten.
Senseo voor gelatine
Jetton en Williams hebben hun uitvinding de ‘Jevo’, gedoopt, en hopen dat dat hij uitgroeit tot een soort Senseo op gelatine-gebied. Hij wil niet verdienen aan zijn Jevo’s, maar aan de gelatinepads die erin moeten. Met één gelatinepad kun je twintig drilneutjes maken.
Jetton brengt pads in zeventien smaken op de markt, van bosvruchten tot Margarita. Hij gaat ervan uit dat 2500 horecabedrijven wel een Jevo willen hebben. Hij heeft al een overeenkomst met een kroegketen.
In Amerika is er het voorbeeld van koffiebranderij Keurig, die met succes een eigen koffiemachine met cups-systeem in de markt zette. Keurig verdient vooral aan de verkoop van zijn cups, en dat bedrijfsmodel wil Jetton kopiëren.
Rijk geworden met pinautomaten
Jetton, ex-marinier, werd rijk door in de jaren negentig een netwerk van onafhankelijke pinautomaten in de VS op te zetten. Hij verkocht dat bedrijf in 2000 voor 100 miljoen dollar. Vervolgens bedacht hij een bedrijf om betalingen bij veilingen voor het goede doel te faciliteren.
Zijn oude vriend Williams kwam met het idee voor de machine: als kroegbaas wist hij uit ervaring wat een gedoe het is om ze te maken. Jetton heeft grootste plannen: zo wil hij ook Jevo's in ziekenhuizen neerzetten. Niet alleen alcohol glijdt namelijk in geleivorm makkelijker door de keel, maar ook medicijnen.
Wie niet staat te springen bij de Jevo is voedselgigant Kraft Heinz. De term 'Jello shot' verwijst naar Jell-O, een merk instantgelatine dat eigendom is van Kraft Heinz. Jetton maakt gebruik van een ánder merk gelatine voor zijn pads. Kraft Heinz heeft al laten weten de Jevo als een inbreuk op het merkenrecht te beschouwen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl